Η ιστορία του Χασάπικου χορού





Η ιστορία του Χασάπικου χορού.




Μπορεί στις μέρες μας να θεωρείται λαϊκός χορός στη σύγχρονη μορφή του, αλλά διασώζεται και στην παραδοσιακή του μορφή και πάνω απ' όλα, θα πρέπει να θεωρείται παραδοσιακός χορός. Πίσω του κρύβεται μια λαϊκή φιλοσοφία και η ιστορία μας.

Μορφές του χορού αυτού ήταν γνωστές από παλαιότερα χρόνια σε αρκετά μέρη του ελληνικού ή Ελληνόφωνου Χριστιανικού χώρου: Θράκη, Μικρά Ασία, Ανατολική και κεντρική Μακεδονία, νησιά ανατ. Αιγαίου, Δωδεκάνησα και αλλού. Περισσότερο όμως στην Κωνσταντινούπολη και την περιοχή της.

Ο τρόπος που τον χόρευαν δεν είναι γνωστός λεπτομερώς, τα βήματα και η περιγραφή έμοιαζε και μοιάζει με την παράθεση τελετουργικών κινήσεων σε μια προσπάθεια σύνδεσης του χορού με την αρχαιότητα, με τον τρόπο στάσης και τακτικής  κίνησης, στο στρατό του Μεγάλου Αλεξάνδρου ή την αναπαράσταση τις στάσης των πολεμιστών του.

Οι χορευτές «στέκονται σε σειρά ο ένας δίπλα στον άλλον και κρατιόνται από τους ώμους για να είναι ακόμα πιο σφιχτά δεμένοι. Κάνουν το ίδιο βήμα και φαίνονται σαν να είναι όλοι ένα σώμα».

Πρόκειται χορό που χόρευαν ομάδες κρεοπωλών (η συντεχνία τους) μία φορά το χρόνο το Πάσχα.  Αν και τα στοιχεία είναι ανεπαρκή, θα μπορούσε κανείς να υποθέσει, ότι μάλλον ο χορός που περιγράφεται είναι ο χασάπικος που ξέρουμε ή κάποιος κατευθείαν πρόγονός του, ο οποίος από την Κων/πολη διαδόθηκε στη γειτονική Μακεδονία (ή και αντίστροφα!).

Η ρεμπέτικη μουσική σε ένα μεγάλο ποσοστό αποτελείται από συνθέσεις γρήγορου και αργού χασάπικου, με πιο γνωστή την Φραγκοσυριανή του Μ. Βαμβακάρη. Το Ρεμπέτικο τραγούδι για πολλά χρόνια έκανε το χασάπικο πολύ δημοφιλές σαν άκουσμα, όπως και το Ζεϊμπέκικο. Σαν χορός έγινε δημοφιλέστερος τα τελευταία σαράντα χρόνια.

Ο χασάπικος με λίγα λόγια, θεωρείται σήμερα ότι έχει καταγωγή από την Μ. Ασία (Βυζάντιο) και ανάγεται στον χορό των μακελάρηδων, ο οποίος συνηθιζόταν σε συνοικία της Κωνσταντινούπολης. Δεν είναι τυχαίο που υπάρχει και στη Σίφνο χασάπικος, προφανώς γιατί εκεί βρέθηκαν πολλοί Κώνσταντινουπολίτες.

Ήταν αρχικά ανδρικός χορός. Τον χόρευαν κυρίως χασάπηδες Οι περισσότεροι ήταν αρβανίτες, που κυκλοφορούσαν επιδεικνύοντας προκλητικά ότι οπλοφορούσαν τους και τους έτρεμαν όλοι. Επί τουρκοκρατίας χασάπικο βέβαια χόρευαν και οι Τούρκοι καθώς και οι αρναούτηδες γι' αυτό τον χασάπικο τον χορό τον ονόμαζαν και αρναούτικο.

Ο χασάπικος χορεύεται σήμερα με τα χέρια πιασμένα από τους ώμους, από δυο-τρία άτομα και τέσσερα άτομα, άντρες και γυναίκες, με βήματα και φιγούρες που απαιτούν συγχρονισμό, πειθαρχία και ακρίβεια, αντίθετα με τον αυτοσχεδιασμού του ζεϊμπέκικου. Ένας παραδοσιακός βλάχικος χασάπικος, με σλαβικές επιδράσεις, χορεύεται στην Ήπειρο.

Ο χασάπικος βασίζεται πάνω στο ρυθμό 4/4 και ο τρόπος που χορεύεται συνήθως, έρχεται σα μια προέκταση του δημοτικού χορευτικού τρόπου, με κάποια ευρωπαϊκή επίδραση. Ενώ ήταν καθαρά παραδοσιακός χορός, με την μεγάλη διάδοση του μπουζουκιού και του μπαγλαμά, άρχισε να χορεύεται και στις πόλεις.

Είναι ο πλέον διαδεδομένος Ελληνικός χορός στο εξωτερικό. Συχνά οι ξένοι το μπερδεύουν με το συρτάκι ή το χασαποσέρβικο.

Ο βασικός λόγος που δεν χορεύεται τόσο συχνά είναι ο τρόπος που χορεύεται. Χωρίς να είναι δύσκολος, απαιτεί όσοι τον χορεύουν στην ίδια γραμμή, να κάνουν κάθε στιγμή την ίδια κίνηση και στον ίδιο ρυθμό. Ο ρυθμός του δεν είναι σταθερός: κάθε φιγούρα έχει δικό της ρυθμό.

Η γραμμή του χασάπικου δεν κινείται κυκλικά, αλλά μπρος, πίσω, δεξιά και αριστερά με μέτωπο προς τους θεατές. Αυτό τον κάνει ιδιαίτερα θεαματικό, αλλά και δύσκολο.

Χορογραφήθηκε και εξελίχθηκε επηρεασμένος από τον παλιό Ελληνικό κινηματογράφο, σε κάτι τελείως διαφορετικό από την αρχική του προέλευση. Οι ταινίες της εποχής ήταν όλες εμπλουτισμένες με μουσικές και χορευτικές σκηνές σε νυχτερινά κέντρα στις οποίες συμμετείχαν και χόρευαν οι πρωταγωνιστές και χορευτές. Αυτό έκανε το χασάπικο πολύ δημοφιλές και την πρώτη επιλογή στις διάφορες σχολές χορού για χρόνια. Πάρα πολλοί άνθρωποι γνωρίζουν να χορεύουν τον χασάπικο σε μια όμοια σχεδόν με μικρές παραλλαγές χορογραφία. Η χορογραφία είναι φανερό ότι είναι φτιαγμένη από τις κινηματογραφικές χορευτικές σκηνές.

Ο χασάπικος, έχει πολλές όμορφες φιγούρες, που πρέπει να είναι ρυθμικά συγχρονισμένες και είναι δύσκολο κάποιος εάν δεν το έχει διδαχθεί συστηματικά να ακολουθήσει τους χορευτές. Στις μέρες μας έχει προωθηθεί τόσο ώστε να θεωρείται, κυρίως από τους ξένους, ο πιο αντιπροσωπευτικός ελληνικός χορός, γνωστός όμως ως το συρτάκι.

Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι ο χορός είναι δώρο των θεών προς τον άνθρωπο.

Αφοσιωμένοι πιστά στην ιδέα ότι ο Κοινωνικός χορός ομορφαίνει την ζωή όλων μας και μας κάνει καλύτερους, αγωνιζόμαστε συνεχώς για την διάδοσή του.
Η ιστoσελίδα "pro-dance", με εντελώς δωρεάν και χωρίς διαφημίσεις παροχές, προσπαθεί καθημερινά να προσφέρει χρήσιμα για τον χορό πράγματα, κάνοντας τον χορό προσιτό ακόμα και σε αυτούς που δεν έχουν χρήματα για να ασχοληθούν με τον χορό ή κάποιο πρόβλημα τους κρατάει μακριά από αυτόν.
Περισσότερες πληροφορίες όσον αφορά την εκπαίδευση στον χορό θα βρείτε: 
E-mail: info@pro-dance.gr
Στείλτε μας μ ένα e-mail ή κάντε μας ένα τηλέφωνο, γράψτε μας , πέστε μας τις απορίες σας για τα μαθήματα χορού, τα ομαδικά- ατομικά μαθήματα, τον επαγγελματικό χορό ή την γαμήλια χορογραφία. Σχεδόν άμεσα θα έχετε την απάντηση για όλα.
Μάθετε δωρεάν τα πάντα. Μάθετε για τις προσφορές, τα δωρεάν μαθήματα, και τα δωρεάν πάρτι. Δωρεάν μπορείτε να έχετε και το προφίλ σας σαν μαθητής -χορευτής και ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες σας, να βρείτε τον καλύτερο τρόπο εκπαίδευσης για εσάς.
Τα μηνύματα χωρίς στοιχεία (όνομα-τηλέφωνο) δεν θα απαντηθούν.

Φωτογραφίες