Μάθετε τα πάντα για τον χορό





Το Λεξικό του μπαλέτου. Γράμματα Q-Z




Q

Quatrième Σημαίνει «τέταρτος». Η 4η θέση στο μπαλέτο. (βλ. positions of feet and arms)

Quatrième, à la Σημαίνει «σε τέταρτη». À la quatrième devant είναι η θέση κατά την οποία το ελεύθερο πόδι είναι τεντωμένο προς τα μπροστά. À la quatrième derrière είναι η θέση κατά την οποία το ελεύθερο πόδι είναι τεντωμένο προς τα πίσω.

R

RelevéΣημαίνει «ανυψωμένος». Εϊναι μία κίνηση κατά την οποία οι φτέρνες σηκώνονται από το πάτωμα. Η ανύψωση μπορεί να είναι απαλή ή να εκτελεστεί με ένα τίναγμα, ανάλογα με την σχολή. Όταν ο χορευτής βρίσκεται σε αυτή τη θέση λέγεται ότι είναι «σε relevé» ή «σε pointe».

Retiré Σημαίνει «αποσυρμένος»"]. Είναι μία θέση κατά την οποία το ελεύθερο πόδι τραβιέται προς το γόνατο του ποδιού που στηρίζει το βάρος ενώ το άλλο πόδι βρίσκεται σε releve.

Rond de jambe Σημαίνει «κυκλική κίνηση του ποδιού». Είναι μία κίνηση κατά την οποία το ελεύθερο πόδι σηκώνεται σε θέση retire και περιστρέφεται κυκλικά. Μπορεί να γίνει με το πέλμα του ελεύθερου ποδιού σε επαφή με το πάτωμα ή στον αέρα. Σε ένα rond de jambe en dehors το πόδι κινείται κυκλικά προς τα έξω και ολοκληρώνει την κίνησή του επιστρέφοντας στο έδαφος σε 5η θέση. Είναι μία εξαιρετική άσκηση για τα turn outs. Σε ένα rond de jambe en dedans (προς τα μέσα), η κατεύθυνση της περιστροφή του ποδιού αντιστρέφεται. Σε ένα demi rond de jambe, το ελεύθερο πόδι πραγματοποιεί μόνο μισό κύκλο, σταματώντας σε 2η θέση. Ένα grand rond de jambe, εκτελείται με το πόδι που στηρίζει το βάρος σε θέση plié. Ένα rond de jambe en l'air (στον αέρα) εκτελείται με το ελεύθερο πόδι ανυψωμένο από το έδαφος, συχνά σχηματίζοντας γωνία 90ο (παράλληλο με το πάτωμα).

S

SauteΣημαίνει «άλμα». Είναι άλμα που γίνεται από δύο πόδια, σε δύο πόδια.

Seconde, à la Σημαίνει «σε 2η θέση». Μία τοποθέτηση κατά την οποία γίνεται άνοιγμα προς το πλάι.

SissonneΠήρε το όνομά του από τον εφευρέτη του. Ένα βασικό sisonne είναι ένα άλμα από δύο πέλματα σε μία ψαλιδωτή κίνηση (scissor action jump) στον αέρα, με το ένα πόδι ψηλότερα από το άλλο, και προσγειώνεται πάλι σε δύο πέλματα. Υπάρχουν πολλά είδη sissone που ποικίλουν από μικρά σε μεγάλα άλματα και μπορούν να γίνουν προς οποιαδήποτε κατεύθυνση.

Soubresaut Σημαίνει «ξαφνικό άλμα». Είναι ένα άλμα από δύο πόδια σε δύο πόδια. Ξεκινώντας από 5η θέση croisé, τα πέλματα σπρώχνουν το πάτωμα και το σώμα σπρώχνει προς τα πάνω με τα πέλματα τεντωμένα και τα πόδια ενωμένα. Πριν το άλμα, το σώμα γέρνει ελαφρώς προς τα μπρος, και κατά τη διάρκεια του άλματος ισιώνει προ τα πίσω, έτσι ώστε τα πόδια να παραμείνουν πιο πίσω από αυτό. Η κίνηση ολοκληρώνεται σε 5η θέση croisé. Τα χέρια είναι ελεύθερα και η θέση τους εξαρτάται από την κίνηση που πρόκειται να ακολουθήσει. Συνήθως βρίσκονται σε θέση προετοιμασίας πριν το άλμα (preparatory), σηκώνονται πάνω από το κεφάλι σε 1η κατά τη διάρκεια του άλματος, και με την ολοκλήρωση της κίνησης τοποθετούνται ξανά σε θέση προετοιμασίας (preparatory).
Sous-sus/Sus-sous Σημαίνει «κάτω-πάνω» ή «πάνω-κάτω». Είναι ένα relevé σε κλειστή 5η θέση με το ένα πέλμα σχεδόν πάνω από το άλλο.

SoutenuΣημαίνει «συγκρατημένος». Εκτελείται απαλά και αργά σαν ένα σταυρωμένο πόδι που ανοίγει σε pointe. Ξεκινά από 5η θέση όπου το ελεύθερο πόδι βγαίνει μπροστά σε 2η θέση, ή προς τα πίσω, εν'ω το πόδι που στηρίζει το βάρος χαμηλώνει σε demi-plié, και έπειτα υψώνεται σε demi ή full pointe, ενώ το ελεύθερο πόδι τραβιέται προς αυτό, καταλήγοντας σε μία κλειστή sus-sous θέση.

SpottingΕίναι μία τεχνική που χρησιμοποιείται για την αποφυγή αποπροσανατολισμού κατά τη διάρκεια στροφών. Ουσιαστικά ο χορευτής εντοπίζει ένα αντικείμενο μέσα στον χώρο και καθώς στρίβει το ξαναεντοπίζει στον χώρο, με αποτέλεσμα να εστιάζει πάνω σε αυτό. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να πραγματοποιήσει κάποιος πολλές συνεχόμενες στροφές, χωρίς να ζαλιστεί.

Sur le cou-de-pied Σημαίνει «στον λαιμό του πέλματος». Όταν ένα πέλμα στηρίζεται sur le cou-de-pied, σημαίνει ότι είναι τοποθετημένο κάθετα πάνω στο σημείο του πέλματος που βρίσκεται ακριβώς πάνω από τον αστράγαλο και κάτω από την κνήμη. Στην ρώσικη σχολή, το πέλμα κυριολεκτικά τυλίγεται γύρω από τον αστράγαλο, με τα δάχτυλα να βρίσκονται πίσω από την φτέρνα. (Το κουντεπιέ).

T

TempsΣημαίνει «χρόνος», ή «tempo» και καθορίζει την ταχύτητα των κινήσεων που εκτελούνται στο μάθημα μπαλέτου ή στην παράσταση.

Temps levé Σημαίνει «ανυψωμένη κίνηση». Είναι το πιο απλό άλμα που μπορεί να γίνει από το ένα πόδι στο ίδιο πόδι με το άλλο πόδι υψωμένο στον αέρα.

Temps lié Σημαίνει «ενωμένη κίνηση». Ο όρος αναφέρεται:
(1) σε μία ολόκληρη ακολουθία συμβατικά συνδεδεμένων κινήσεων που εκτελούνται στο κέντρο της αίθουσας, συχνά κατά τη διάρκεια του adagio.
(2) σε μία ανεξάρτητη κίνηση.

Tendu Σημαίνει «τεντωμένος». Είναι μία πολύ βασική κίνηση που γίνεται στην μπάρα και χρησιμοποιείται πολύ συχνά στο μπαλέτο. Το tendu (ολόκληρη η λέξη είναι battement tendu) είναι η κίνηση κατά την οποία ο χορευτής ανοίγει την μία πλευρά του προς τα έξω, από τον κορμό μέχρι τα δάχτυλα του ποδιού.

Terre-à-terre Είναι όρος που αναφέρεται σε βήματα κατά τα οποία τα πέλματα δεν χάνουν την επαφή με το έδαφος.

Travesti, en Σημαίνει «μεταμφιεσμένος». Για την μπαλαρίνα: όταν ερμηνεύει αντρικό ρόλο φορώντας αντρικό κοστούμι. Για τον μπαλαρίνο: όταν ερμηνεύει γυναικείο ρόλο φορώντας γυναικείο κοστούμι.

Turnout Το θεμέλιο του μπαλέτου. Είναι μία πόζα κατά την οποία τα πόδια και τα πέλματα έχουν περιστραφεί προς τα έξω. Όταν ένας χορευτής υιοθετεί αυτήν την στάση, λέμε ότι είναι «turned out». Το ιδανικό, turnout είναι 90ο. Σκοπός του turnout είναι να περιστραφεί προς τα έξω κάθε πλευρά του σώματος από την μέση και κάτω, και όχι μόνο τα πέλματα. Η λάθος εκτέλεσή του μπορεί να προκαλέσει τραυματισμούς.


V


Vaganova Method Η μέθοδος διδασκαλίας που ανέπτυξε η Agrippina Vaganova βασισμένη στην τεχνική της ρώσικης σχολής.

Virtuoso Χορευτής με εξαιρετικές ικανότητες.

Voléé, de Σημαίνει «σε πτήση». Ο όρος δηλώνει ότι ένα βήμα πρέπει να γίνει με τίναγμα του σώματος στον αέρα.

W


Warm-up Σημαίνει «προθέρμανση». Είναι όρος που αναφέρεται στην προετοιμασία του σώματος για το μάθημα ή για παράσταση. Αποτελείται από μία ακολουθία κινήσεων που προηγούνται του κανονικού χορού για την αποφυγή τραυματισμών.

Working leg Το πόδι που εκτελεί την κίνηση, ενώ το βάρος του σώματος είναι τοποθετημένο στο άλλο πόδι. Το ελεύθερο πόδι.