Μάθετε τα πάντα για τον χορό

τα πάντα για τον χορό, δωρεάν και χωρίς διαφημίσεις!

info@pro-dance.gr  

Στο τμήμα «Νέα» θα βρείτε όλες τις πρόσφατες καταχωρήσεις.

Ξέχνα τις ομοιότητες, δούλεψε τις διαφορές.

Συχνά στην διάρκεια του μαθήματος, οι δάσκαλοι αναφέρονται στις ομοιότητες που έχει ο χορός που διδάσκουν εκείνη την στιγμή, με τους άλλους χορούς που οι μαθητές έχουν ήδη διδαχθεί.

Αυτό είναι πολύ πρακτικό για τον δάσκαλο και εν μέρη σωστό, εφόσον απευθύνεται σε ομαδικά τμήματα αρχαρίων, παιδιών ή ηλικιωμένων ή τμήματα χωρίς μεγάλες μελλοντικές χορευτικές απαιτήσεις.

Είναι πολύ φυσικό όλοι ή οι περισσότεροι μαθητές, συσχετίζοντας τα ήδη γνωστά κοινά σημεία, να καταλαβαίνουν πιο γρήγορα τα βήματα του καινούργιου χορού.

Είναι όμως ακόμα πιο φυσικό να σχηματίσουν την λανθασμένη εντύπωση ότι είναι σημαντικό να γνωρίζουν τις ομοιότητες μεταξύ των χορών, για να μπορέσουν ευκολότερα και πιο σύντομα να χορέψουν όλους τους χορούς και να μην τους ξεχνούν στο μέλλον.

Ξέχασες κάποιο χορό? Δεν πειράζει αρκεί μόνο να θυμάσαι τις ομοιότητες με κάποιον άλλο που θυμάσαι. Ξέχασα κάποιο βήμα σε κάποιο χορό? Δεν πειράζει αρκεί να θυμηθώ σε ποιόν άλλο χορό το έχω κάνει και να το κάνω με τον ίδιο τρόπο. Ίσως κάποιοι διαβάζοντας αυτές τις γραμμές, να μην βρουν τίποτα περίεργο, κανένα λάθος. Άλλοι να γελάνε με την ψυχή τους και άλλοι να το βρίσκουν τραγικό.

Φανταστείτε μα περνάτε έξω από μια μεγάλη αίθουσα Ballroom, με μεγάλες τζαμαρίες. Μέσα από τις τζαμαρίες μπορείτε να δείτε αυτό που συμβαίνει στην αίθουσα. Βλέπετε πολλά ζευγάρια να χορεύουν. Αλλά δεν ακούτε την μουσική λόγω της ηχομόνωσης. Χορεύουν κάτι, κάποιο χορό, αλλά ποιόν? Χορεύοντας πηγαίνουν γύρω γύρω οι περισσότεροι, κάτι σαν γραμμή χορού. Είναι Foxtrot, είναι Waltz, είναι Tango, όχι Paso Doble ή Samba?Χορεύουν American ή International style, όσο τους παρατηρείτε πιο προσεκτικά, τόσο πιο πολύ μπερδευόσαστε. Το κορίτσι που συνοδεύετε σας ρωτάει γεμάτο θαυμασμό: «Τέλεια χορεύουν, ποιος χορός είναι αυτός». Φυσικά δεν ξέρει καθόλου από αυτά τα είδη χορού, είχε κάνει όμως μικρή μπαλέτο, της αρέσει πολύ ο χορός και γνωρίζει ότι εσείς ασχολείστε πολλά χρόνια με τους Ballroom χορούς.

Σωστά περιμένει κάποια απάντηση από τον ειδήμονα του είδους, αλλά τι να τις απαντήσετε? Και καλά να τις το πείτε, πως να τις το εξηγήσετε. Μια λέξη υπάρχει και είναι πολύ βολική για την περίπτωση, για να ευθυμήσετε λίγο. Μια δισύλλαβη λέξη που δεν λέγεται ποτέ από κυρίους και αναφέρεται σε κάτι που μυρίζει άσχημα. Την χρησιμοποιούμε όμως για να περιγράψουμε και το αποτέλεσμα μιας κατάστασης η κάποιων πράξεων. Κάτι σαν κι αυτό που ζούμε τα τελευταία χρόνια.

Πολύ πιθανόν όλοι όσοι χορεύουν στην αίθουσα κάποτε να είχαν τον ίδιο δάσκαλο, ή διαφορετικούς δασκάλους που είχαν την ίδια μέθοδο. Δάσκαλο ή δασκάλους που δεν ξεχνούσαν ποτέ να αναφέρουν και να επαναλαμβάνουν τις ομοιότητες των χορών, και παράλληλα να παραλείπουν να αναφέρουν τις διαφορές που έχουν οι χοροί μεταξύ τους.

Σίγουρα οι χοροί έχουν πάρα πολλές ομοιότητες. Πολλών ειδών μάλιστα. Από πού να αρχίσουμε:

• Ομοιότητες απο την καταγωγή τους: Rumba, Cha-cha, Mambo από την Κούβα, Merengue, Bachata από την Δομινικανή Δημοκρατία.
• Ομοιότητες μουσικές άπειρες, αφού τα χαρακτηριστικά της μουσικής είναι συχνά ίδια. Διαφέρουν ως προς την ταχύτητα, το στυλ είναι ίδιο.
• Ο κοινός μουσικός χρόνος στους περισσότερους χορούς στα 4/4, στα 2/4 ή στα ¾ για τα Βαλς , περιπλέκει τα πράγματα και μπορεί να μας κάνει να χορεύουμε σχεδόν τα πάντα με οποιαδήποτε μουσική.
• Οι ρυθμικές ομοιότητες, σε συνδυασμό με την ταχύτητα του τραγουδιού. Αργά αργά ή γρήγορα- γρήγορα, μπορεί να μπερδευτούν εύκολα πολλοί με αυτές.
• Ομοιότητες κινητικές. Είναι πολλοί οι χοροί που κινούνται σε γραμμή χορού ή κυκλικά στην πίστα.
• Ομοιότητες σχηματικές. Πολλά τα τετράγωνα, αλλά πόσο διαφορετικά.
• Ομοιότητες στο στήσιμο, το κράτημα, την θέση των σωμάτων γενικά.
• Ομοιότητες κρατήματος των χεριών.
• Ομοιότητες διεύθυνσης.
• Ομοιότητες διεύθυνσης με τον θώρακα.
• Ομοιότητες στο στυλ.
• Ομοιότητες στην χρήση των ποδιών λύγισμα- τέντωμα.
• Ομοιότητες στην χρήση των πελμάτων.
• Ομοιότητες στην στάση και την χρήση του κεφαλιού.
• Ομοιότητες στην κίνηση των γοφών.
• Ομοιότητες στην κίνηση με άρση και πτώση.
• Ομοιότητες στις κινήσεις Swing και Sway.
• Ομοιότητες στη κάμψη του σώματος.
• Ομοιότητες (άπειρες) βηματολογικές, π.χ. αριστερές δεξιές, στροφές (box-turns) στο Fox, στο Waltz, στην Samba.

Η αναφορά σε ομοιότητες δεν έχει τέλος. Όπως βλέπετε είναι πάρα πολλές, αλλά! Για κάθε ομοιότητα, υπάρχουν περισσότερες και πιο σημαντικές διαφορές. Κανένας χορός δεν είναι ίδιος με κανέναν άλλον. Κάθε χορός είναι μοναδικός. Έχει δικά του χαρακτηριστικά, που πρέπει κάθε στιγμή να είναι πολύ εμφανή. Κάθε ομοιότητα με άλλον χορό είναι μία παγίδα, που πιθανόν να μας κάνει να παραλείψουμε κάποιο από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε χορού. Τα χαρακτηριστικά του χορού που πρέπει πάντα να τονίζονται.

Συμβαίνει συχνά με τους χορευτές του μπαλέτου, που όμως δεν γνωρίζουν τίποτα από τους χορούς Ballroom- latin. Όταν μαθαίνουν τους χορούς αυτούς είναι πολύ φυσικό να τους μαθαίνουν πολύ γρήγορα, αλλά να τους χορεύουν όπως θα χόρευαν μπαλέτο. Απαιτείται αρκετός χρόνος και προσπάθεια, ακόμα και σε αυτούς που είναι ήδη τόσο σπουδαίοι και καλά εκπαιδευμένοι χορευτές, για να χορέψουν σωστά όλους αυτούς τους χορούς, αναδεικνύοντας όταν τους χορεύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε χορού (τεχνική, κίνηση των γοφών, πίεση στο πάτωμα κλπ).

Θα πρέπει λοιπόν κάθε μαθητής μαθαίνοντας κάθε χορό, να μην ασχολείται καθόλου με τις ομοιότητες που έχει ο νέος χορός, με αυτούς που ήδη γνωρίζει. Ακόμα και εάν ο δάσκαλος αναφέρει τις σχετικές ομοιότητες, ο μαθητής θα πρέπει να τις ξεχάσει. Ας πούμε ότι η αναφορά στις ομοιότητες, ήταν μόνο ένα παράδειγμα που χρησιμοποίησε ο δάσκαλος για να βοηθήσει τον μαθητή.

Δεν πρέπει να μας ενδιαφέρουν καθόλου οι ομοιότητες των χορών. Ο μαθητής μαθαίνοντας χορό, είναι σαν να έχει στην διάθεσή του πολλούς τόμους από μια μοναδική, πολύ σπουδαία εγκυκλοπαίδεια: Την μεγάλη εγκυκλοπαίδεια των χορών Ballroom. Κάθε χορός είναι ένας τόμος. Κάθε τόμος είναι ένα βαρύ, χρυσόδετο πολύτιμο βιβλίο. Ξεκινώντας για να μάθει κάθε νέο χορό, παίρνει τον αντίστοιχο τόμο από την βιβλιοθήκη και μαθαίνει διαβάζοντας, προσεκτικά, γραμμή- γραμμή, σελίδα σελίδα όλα τα κεφάλαια του τόμου, ένα- ένα. Μαθαίνει το πρώτο και μετά πηγαίνει στο δεύτερο.

Φυσικά μπορεί και πρέπει να μαθαίνει πολλούς χορούς ταυτόχρονα, αυτό θα τον βοηθήσει στην πορεία για να γίνει γρήγορα ένας καλός χορευτής. Άλλος χορός θα του δώσει καλύτερη ισορροπία, άλλος θα τον κάνει καλύτερο ρυθμό, άλλος καλύτερη κίνηση, ευλυγισία κλπ.

Δεν θα μάθει όμως καλά κανένα χορό, ξεφυλλίζοντας ακατάστατα τις σελίδες πηγαίνοντας μπρος- πίσω, πηδώντας τα κεφάλαια, από την αρχή στο τέλος, ούτε βλέποντας μόνο τις φωτογραφίες.

Τα πολύτιμα βιβλία αυτά όσο τα διαβάζεις, τόσο θέλεις να διαβάσεις και άλλο να πας παρακάτω. Να μάθεις την συναρπαστική συνέχεια. Όμως έχουν άλλο ένα μοναδικό χαρακτηριστικό. Είναι βιβλία που αφορούν μια τέχνη, μια πολύ σύνθετη, την πιο όμορφη ίσως μορφή τέχνης. Εάν κάθε τόμος είχε σελίδες, αυτές δεν θα τελείωναν ποτέ. Η εκπαίδευση στο χορό δεν έχει τέλος, πάντα θα υπάρχει κάτι καινούργιο, κάτι άγνωστο, κάτι για να μάθει κάποιος όσα και να γνωρίζει, όσο καλός και αν είναι.

Άς γυρίσουμε στις ομοιότητες και στις διαφορές, κάνοντας μία υπόθεση. Εάν κάποιος που είχε μελετήσει και μάθει όλους αυτούς τους τόμους τέλεια, σας έγραφε σε ένα φυλλάδιο όλες τις ομοιότητες των χορών, θα σας έκανε να μάθετε κάποιο χορό πιο γρήγορα, πιο εύκολα, πιο φθηνά, πιο καλά ή θα σας έκανε κακό?

Η εκπαίδευση στον χορό είναι πολύ απαιτητική υπόθεση. Κάθε λεπτομέρεια είναι σημαντική. Το να μάθεις την περίληψη από κάποιο φυλλάδιο, αυτό είναι χρήσιμο, μόνο εάν θέλεις να κάνεις δημοσιογραφικό ρεπορτάζ για κάποιο περιοδικό με θέμα τον χορό.

Κλείνοντας θα πρέπει να αναφερθούμε σε κάτι πολύ σημαντικό που αφορά στις ομοιότητες και τις διαφορές όχι μεταξύ των χορών, αλλά μεταξύ των στυλ των χορών. Το στυλ που αφορά την σκοπιμότητα τους. Οι ζευγαρωτοί χοροί από την άποψη της σκοπιμότητας που χορεύονται, χωρίζονται σε κοινωνικούς και διαγωνιστικούς ή αθλητικούς. Όχι απαραίτητα σε American και Ιnternational , αφού σε κάποιες χώρες υπάρχουν και American style αγωνιστικές κατηγορίες. Oι διαφορά έγκειται στη σκοπιμότητα.

Ο κοινωνικός χορός έχει άλλο σκοπό, την διασκέδαση, την ευχάριστη ενασχόληση με ένα πολύ ευχάριστο χόμπυ. Ο αθλητικός χορός έχει σκοπό την διάκριση, την νίκη και αργότερα το κέρδος. Υπάρχει όμως και το ανάλογο ύφος, η ανάλογη συμπεριφορά, αυτών που χορεύουν το ένα ή το άλλο στυλ.

Προσέξτε δεν μιλάμε για βήματα. Κάποτε κάποιος σημαντικός άνθρωπος του χώρου, σε ένα σεμινάριο, απευθυνόμενος σε επαγγελματίες, είχε πει: «Όποιος μάθει σωστά όλο το Bronze στο American style και περάσει τις εξετάσεις, είναι σχεδόν έτοιμος σε δύο- τρεις μήνες, να συμπληρώσει τα λίγα βήματα του International που δεν υπάρχουν στο American, να δώσει εξετάσεις για να πάρει και τα δύο πτυχία». Αλήθεια σε αυτή την περίπτωση, εάν λάβουμε υπ' όψη τις διαφορές και όχι τις ομοιότητες, αυτός ο μαθητής, ο επαγγελματίας με τα δύο πτυχία, τι θα χορεύει? Μάλλον το δικό του προσωπικό στυλ το "Interamerican style".

Θέλεις να μάθεις και τα δύο στυλ? Ένα- ένα! Όπως δεν μπορείς να έχεις, ένα μεγάλο δέκα μέτρα γραφείο, για να κατεβάσεις και να έχεις απλωμένους ανοιχτούς μπροστά σου, όλους τους τόμους της εγκυκλοπαίδειας, για να μάθεις περιληπτικά τις ομοιότητες των χορών, δεν μπορείς να βάλεις πάνω στο ίδιο γραφείο και το άλλο στυλ, που είναι από μόνο του άλλη μια διαφορετική εγκυκλοπαίδεια.

Θα πρέπει ή να μάθεις πρώτα πολύ καλά όλους τους χορούς από την άλλη, την κοινωνική εγκυκλοπαίδεια ή να μην ασχοληθείς καθόλου με αυτήν και να πάς κατευθείαν σε αυτήν του αθλητικού χορού.

Μα θα μου πείτε: «γιατί, τόσοι τι κάνουν?». Συνεχίζοντας με παραδείγματα θα σας πω ότι όχι μόνο άλλό τραπέζι θα χρειασθείτε, λόγω των διαφορών που υπάρχουν λόγω της σκοπιμότητας, αλλά άλλο δωμάτιο, άλλα ρούχα, άλλο ύφος, άλλο στυλ, άλλη συμπεριφορά.

Θα πρέπει να αλλάξετε και ο ίδιος, να νιώθετε αλλιώς, να μαθαίνετε αλλιώς να εξασκείστε αλλιώς. Είναι όλα διαφορετικά!

Οι χοροί έχουν πολλές ομοιότητες όπως πάντα, είναι ίδιοι, ακόμα και ίδια ονόματα, η μουσική είναι ίδια, ο ρυθμός ίδιος, τα βήματα τα περισσότερα ίδια ή μοιάζουν πολύ. Λίγο...στην ταχύτητα και λίγο στις...ονομασίες διαφέρουν τα δύο στυλ. Στην πραγματικότητα δεν έχουν καμία ομοιότητα, γιατί διαφέρουν εντελώς στον σκοπό.

• Αλλιώς χορεύει ένα ζευγάρι όταν διασκεδάζει, εκεί κρίνεται για το αποτέλεσμα, μόνο από τον παρτενέρ του και τον εαυτό του. 
• Αλλιώς χορεύει όταν διαγωνίζεται στον αθλητικό χορό. Εκεί κρίνεσαι από τους κριτές, από τους θεατές, από τον προπονητή σου ή την ομάδα σου. 
• Αλλιώς χορεύεις όταν κάνεις επίδειξη σαν επαγγελματίας. Εκεί κρίνεσαι από το κοινό, από τον εργοδότη σου και από το πόσα χρήματα θα φέρει ο χορός σου στο ταμείο.

Είναι τρία διαφορετικά πράγματα. Με τα χορευτικά βήματα που μαθαίνετε και εσείς, γίνονται και τα τρία. Χορευτικά βήματα που έχουν πολλές ομοιότητες, αλλά και πόσες, πολύ περισσότερες, αμέτρητες διαφορές.

Μαθαίνετε τις διαφορές και ξεχάστε εντελώς τις ομοιότητες. Δεν χρησιμεύουν σε τίποτα. Ακόμα και σαν παραδείγματα όταν αναφέρονται, πιο πολύ κακό κάνουν παρά καλό.

Περισσότερες πληροφορίες όσον αφορά την εκπαίδευση στον χορό θα βρείτε:
E-mail: info@pro-dance.gr
Τα μηνύματα χωρίς στοιχεία (όνομα-τηλέφωνο) δεν θα απαντηθούν.
Στείλτε μας e-mail, γράψτε μας, τις απορίες σας. Σχεδόν άμεσα θα έχετε την απάντηση.
Μάθετε δωρεάν τα πάντα και βρείτε τον καλύτερο τρόπο εκπαίδευσης για εσάς.