τα πάντα για τον χορό, δωρεάν και χωρίς διαφημίσεις!
Στο τμήμα «Νέα» θα βρείτε όλες τις πρόσφατες καταχωρήσεις.
Σχολές χορού ...εφιάλτης για παιδιά και γονείς.
Πηγή: https://www.sigmalive.com/news/local/341238
Στην Κύπρο. 31 Δεκεμβρίου 2010,
Μαρία Στυλιανού. Πρόεδρος του Συνδέσμου Χορού Κύπρου
Χορός σημαίνει αρμονία, ομορφιά, σωματική και ψυχική καλλιτεχνική έκφραση. Στην περίπτωση όμως της Κύπρου, με μια νομοθεσία στα συρτάρια και διάφορες δήθεν σχολές έντεχνου χορού (και όχι μόνο) να ξεφυτρώνουν παντού σαν μανιτάρια, η κατάσταση έχει γίνει ανεξέλεγκτη και το όνειρο κάθε έφηβου για μελλοντικές σπουδές στον χορό κινδυνεύει να μετατραπεί σε εφιάλτη. Σχολές χορού χωρίς τις απαραίτητες προϋποθέσεις και δάσκαλοι χωρίς την κατάλληλα κατάρτιση θέτουν σε κίνδυνο την ψυχική και σωματική υγεία μικρών παιδιών που απλά αγαπούν το μπαλέτο. Σχολές -ερασιτεχνικές και ανώτερες- που έναντι αδράς αμοιβής «σπέρνουν» διπλώματα και μοιράζουν όνειρα χωρίς κανένα αντίκρισμα.
«Ξέφραγο αμπέλι» η διδασκαλία χορού
Καταγγελίες του Συνδέσμου Χορού Κύπρου φέρνουν στην επιφάνεια το μπάχαλο που επικρατεί στην διδασκαλία χορού, με θύματα τα μικρά παιδιά και τους γονείς τους. Καθηγητές χωρίς τα απαιτούμενα πτυχία και εμπειρία και κυρίως χωρίς γνώσεις σε πρώτες βοήθειες και παιδοψυχολογία, «διδάσκουν» κλασικό χορό τα μικρά παιδιά, σε χώρους πέρα για πέρα ακατάλληλους. Εκατοντάδες είναι σήμερα στην Κύπρο οι σχολές τέτοιου είδους, με τον κόσμο, στην πλειοψηφία του να μην έχει την παραμικρή ιδέα.
Όπως μας ανέφερε η Πρόεδρος του Συνδέσμου Χορού Κύπρου Μύρια Στυλιανού, η κατάσταση είναι πλέον ανεξέλεγκτη:
- Άνθρωποι, οι οποίοι απλά περνούν από κάποιο course χορού, χρήζουν τους εαυτούς δασκάλους και διδάσκουν στα παιδιά, χωρίς κανείς να μπορεί να τους ελέγξει, καθώς η νομοθεσία που ψηφίστηκε πριν από 13 χρόνια δεν εφαρμόστηκε ποτέ.
- Σχολές χορού με ιδιοκτήτες που ουσιαστικά δεν έχουν ιδέα τι θα πει χορός. Η ενασχόληση τους με το συγκεκριμένο αντικείμενο αποτελεί τις περισσότερες φορές ένα κερδοφόρο hobby.
-Διδασκαλία χορού από «άσχετους» σε σχολές καράτε και γυμναστήρια, χώροι οι οποίοι πόρρω απέχουν από τις εγκαταστάσεις που απαιτούνται για χοροδιδασκαλία.
- Παιδιά που για χρόνια διδάσκονται μπαλέτο και ονειρεύονται σπουδές κλασικού χορού στο μέλλον, πέφτουν κυριολεκτικά από τα σύννεφα όταν στα 15 τους ανακαλύπτουν ότι όσα διδάσκονταν για χρόνια δεν έχουν κανένα αντίκρισμα στο εξωτερικό. Στην εφηβεία τους αντιλαμβάνονται ότι δεν μπορούν να ακολουθήσουν το όνειρο τους, διότι ο χρόνος δεν τους «παίρνει» για να ξεκινήσουν από την αρχή.
- Το χειρότερο απ' όλα; Η άγνοια των «χοροδιδασκάλων» ελλοχεύει κινδύνους για την ψυχική αλλά και την σωματική υγεία των μικρών παιδιών. Με πάνω από 600 μύες, 206 κόκαλα, και αμέτρητους συνδέσμους, νεύρα και τένοντες στο σώμα, οι τραυματισμοί είναι σχεδόν απίθανο να μη συμβούν, ειδικά όταν ο δάσκαλος δεν έχει ιδέα για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διδαχθεί στα μικρά παιδιά η κάθε άσκηση/φιγούρα (όπως διδάσκεται σε κάθε σοβαρό οργανισμό που προσφέρει διπλώματα διδασκαλίας χορού). Ο τραυματισμός 11χρονης, που είχε ως συνέπεια την παραμόρφωση του αστραγάλου της είναι μόνο μία από τις πολλές υποθέσεις που φτάνουν στ' αυτιά του συνδέσμου. Άλλη «δασκάλα» φέρεται να πίεζε τα σωματάκια των μικρών μαθητριών της, προκειμένου να καταφέρουν να κάνουν σπαγκάτο. Τρίτη υπόθεση, η οποία είδε μάλιστα και τα φώτα της δημοσιότητας ήταν ο ξυλοδαρμός από τον δάσκαλο χορού μικρού παιδιού, μπροστά στα έντρομα μάτια της μικρότερης αδελφής του.
Νομοθεσία στα συρτάρια....
Ο νόμος που διέπει τις προϋποθέσεις λειτουργίας σχολών όπως και της διδασκαλίας χορού, μετά από πολλές πιέσεις των ενδιαφερομένων ψηφίστηκε από τη Βουλή το 1997. Προηγουμένως είχε δημιουργηθεί στις πολιτιστικές υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας θέση για λειτουργό χορού, ο οποίος βοήθησε αρκετά στην προώθηση του νομοσχεδίου στη βουλή.
Η Νομοθεσία που ψηφίστηκε προνοεί την σύσταση Συμβουλευτικής Επιτροπής Ιδιωτικών Σχολών Έντεχνου Χορού, η όποια απαρτίζεται από τον διευθυντή του υπουργείου ή αντιπρόσωπο του, δυο λειτουργούς τον υπουργείου, δυο εκπρόσωπους του Συνδέσμου Χορού Κύπρου και ένα πρόσωπο εγνωσμένου κύρους από την χορευτική ζωή της Κύπρου. Ρόλος τα Επιτροπής είναι να εξεύρει τρόπους εφαρμογής της νομοθεσίας, συμβουλεύοντας τον υπουργό Παιδείας σε όλα τα θέματα που αφορούν τις ιδιωτικές σχολές έντεχνου χορού.
Πράγματι, η επιτροπή λειτούργησε για αρκετά χρόνια με κύριο μέλημα να εξευρεθούν τρόποι λειτουργίας του νόμου. Ωστόσο, οι εισηγήσεις της για εφαρμογή της νομοθεσίας, σε ότι αφορά την αναγνώριση των πτυχίων των δασκάλων χορού δεν εφαρμόστηκαν ποτέ, καθιστώντας την διδασκαλία χορού κυριολεκτικά «ξέφραγο αμπέλι». Συγκεκριμένα, η νομοθεσία καθορίζει ότι ο δάσκαλοι χορού θα πρέπει να είναι κάτοχοι πτυχίων ανώτερων επαγγελματικών σχολών χορού. Η πρόνοια αυτή όμως εξαιρεί το Κ.Υ.Σ.Α.Τ.Σ. από την αναγνώριση των εν λόγω πτυχίων.
Προκειμένου να επιλυθεί το θέμα έγιναν διάφορες εισηγήσεις, οι οποίες εμπεριέχονται στα πρακτικά των συνεδριάσεων της Επιτροπής. Εισηγήσεις όπως:
Α) η ίδια η Συμβουλευτική Υπηρεσία να αποτελέσει το σώμα αξιολόγησης των σχολών.
Β) ο διορισμός ενός ατόμου, το οποίο αφού τύχει της απαιτούμενης εκπαίδευσης να αναλάβει την αξιολόγηση.
Γ) να γίνει αγορά υπηρεσιών από άτομα που θα υποδείξει ο Σύνδεσμος Χορού Κύπρου.
Δυστυχώς όμως, καμία από τις εισηγήσεις αυτές (και άλλες που προτάθηκαν) δεν υλοποιήθηκε. Αντιθέτως, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Χορού Κύπρου, το υπουργείο άφησε την Επιτροπή αρχικά να ατονήσει δηλαδή δεν προσκαλούσε σε συνεδριάσεις τα μέλη της και τελικά διέκοψε την λειτουργία της, γεγονός και καταδεικνύει την απροθυμία του υπουργείου να ασχοληθεί.
Ο Σύνδεσμος καταγγέλλει μάλιστα ότι η Λειτουργός Χορού του υπουργείου Παιδείας δεν έχει καθόλου οδηγίες ως προς το τι να κάνει με το νομοσχέδιο. «Ακούσαμε ακόμη από υψηλά ιστάμενους στη Ιεραρχία», τονίζει η Πρόεδρος του Συνδέσμου Μύρια Στυλιανού «πως εδώ δεν μπορούμε να ελέγξουμε ανώτερες σχολές και θα ασχοληθούμε με τα μπαλέτα; Η φράσεις όπως καλύτερα να καταργήσουμε τον Νόμο».
Επιστολή χωρίς απάντηση
Σε ώτα μη ακουόντων απευθύνονται οι εκκλήσεις των ενδιαφερομένων προς το υπουργείο. Την στιγμή που η κατάσταση είναι πλέον ανεξέλεγκτη, οι αρμόδιοι φορείς κλείνουν τα' αυτιά και δεν απαντούν. Τελευταία κρούση του συνδέσμου, η επιστολή καταπέλτης που απέστειλαν στον Υπουργό Παιδείας στις 15 Οκτωβρίου 2010, περιγράφοντας του την κατάσταση και ζητώντας του να εφαρμόσει τον νόμο. Η επιστολή αυτή δεν απαντήθηκε ποτε....
Απηυδισμένα τα μέλη του συνδέσμου από την αναλγησία και αδιαφορία του υπουργείου, δηλώνουν έτοιμα να προχωρήσουν με προσφυγή στο Ανώτατο δικαστήριο. Σημειώνεται πως και το SigmaLive απέστειλε επιστολή ζητώντας διευκρινίσεις για το θέμα από τον διευθυντή Πολιτιστικών Υπηρεσιών, ο οποίος και δεσμεύθηκε να μας απαντήσει εντός των προσεχών ημερών.
Τι προβλέπει η νομοθεσία
Όπως προαναφέρθηκε, νομοθεσία πήρε το πράσινο φως από τη βουλή πριν από 13 χρόνια. Πρόκειται για το περί Ιδιωτικών Σχολών Έντεχνου Χορού Νόμο του 1997, ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρει:
Μέρος II - ΙΔΡΥΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΕΝΤΕΧΝΟΥ ΧΟΡΟY
3. Καμιά ιδιωτική σχολή έντεχνου χορού δεν μπορεί να ιδρυθεί και λειτουργήσει στη Δημοκρατία, εκτός αν τηρηθούν οι διατάξεις του παρόντος νόμου.
4. Πριν την ίδρυση οποιασδήποτε ιδιωτικής σχολής έντεχνου χορού, ο ιδιοκτήτης πρέπει να υποβάλει προς τον Υπουργό δήλωση, σύμφωνα με τον τύπου που καθορίζει ο Υπουργός για την ίδρυση της σχολής, η οποία πρέπει α περιέχει τα ακόλουθα στοιχεία:
α. Την επωνυμία της σχολής
β. Την έδρα της σχολής
γ. Τα είδη του προσφερόμενου χορού
δ. Όνομα, επώνυμο και διεύθυνση του ιδιοκτήτη ή των ιδιοκτητών ή προκειμένου για νομικό πρόσωπο την επωνυμία, την έδρα του και τα ονόματα των μετόχων και διευθυντών του.
ε. Την ιθαγένεια του ιδιοκτήτη
στ. το θρήσκευμα στο οποίο ανήκει ο ιδιοκτήτης, αν πρόκειται για φυσικό πρόσωπο
ζ. το επάγγελμα του ιδιοκτήτη ή προκειμένου για νομικό πρόσωπο τους σκοπούς του, και
η. οποιαδήποτε άλλα στοιχεία δυνατό να καθορίσει ο υπουργός
ΜΕΡΟΣ III - ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΕΝΤΕΧΝΟΥ ΧΟΡΟΥ
Α. - (1) Καμιά ιδιωτική σχολή έντεχνου χορού δεν μπορεί να λειτουργεί σε διδακτήριο άλλο από εκείνο που δηλώθηκε σύμφωνα με το εδάφιο (1) του άρθρου 8 του παρόντος νόμου, το οποίο πρέπει να πληρεί τις πιο κάτω προϋποθέσεις:
Α (1) Ελάχιστο εμβαδόν αίθουσας 48 τετραγωνικά μέτρα
(2) Ελάχιστο ύψος αίθουσας 2,80 μέτρα
(3) κατάλληλο δάπεδο αίθουσας από ξύλο ή λινόλεουμ ή από άλλο υλικό που κρίνεται κατάλληλο από τον υπουργό και το οποίο παρέχει την κατάλληλη ελαστικότητα.
(4) Να τηρούνται όλοι οι σχετικοί κανονισμοί και προϋποθέσεις των δημόσιων σχολείων αναφορικά με την ασφάλεια, αερισμό, φωτισμό και θερμοκρασία και
(5) σε κάθε μαθητή να αναλογεί ελάχιστο εμβαδό χώρου τριών τετραγωνικών μέτρων
Β. Να διαθέτει -
(1) Πιάνο ή μηχάνημα αναπαραγωγής ήχου και μπάρες, όπου είναι απαραίτητες για τη διδασκαλία
(2) αίθουσα αναμονής
(3) αποδυτήρια με αποχωρητήρια, νιπτήρες και καταιονητήρες για χρήση από τους μαθητές της σχολής
(4) κιβώτιο πρώτων βοηθειών
(5) έξοδο κινδύνου και
(6) πυροσβεστήρες σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Πυροσβεστικής υπηρεσίας
ΜΕΡΟΣ IV - ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
(2) Άδεια διεύθυνσης σχολής έντεχνου χορού ή διδασκαλίας σε σχολή έντεχνου χορού παραχωρείται σε άτομα που ύστερα από αίτηση τους στον υπουργό, σύμφωνα με τον καθορισμένο τύπο, έχουν εγγραφεί στο «Μητρώο Δασκάλων Σχολών Έντεχνου Χορού» που τηρείται στο υπουργείο.
Για την εγγραφή τους στο μητρώο αυτό απαιτείται:
(α) 1. Να έχουν αποκτήσει αναγνωρισμένο πτυχίο ή δίπλωμα ή ισότιμο προσόν στο μάθημα της διδασκαλίας του έντεχνου χορού σε ανώτερη ή ανώτατη σχολή του εξωτερικού, τριετούς φοίτησης ή
2. να έχουν αποκτήσει αναγνωρισμένο δίπλωμα ή πτυχίο ή ισότιμο προσόν διδασκαλίας έντεχνου χορού σε αναγνωρισμένη ανώτερη επαγγελματική σχολή έντεχνου χορού στο εξωτερικό τριετούς φοίτησης στην οποία διδάσκονται και τα ακόλουθα: κλασικό μπαλέτο, σύγχρονος χορός, θεωρία και ανάλυση της τεχνικής μπαλέτου ή του σύγχρονου χορού, μεθοδολογία της διδασκαλίας, βασική ανατομία, μουσική, ιστορία του χορού, παιδαγωγική ή ψυχολογία, χορογραφία ή αυτοσχεδιασμός.
Επιλέγοντας χοροδιδάσκαλο
Επειδή η κατάσταση είναι σύνθετη και πολύ μπερδεμένοι, καλό θα είναι να επιλέξετε με προσοχή τον δάσκαλο χορού στον οποία θα εμπιστευθείτε το παιδί σας. Καλό θα ήταν να δείτε:
1. την εμπειρία και τα προσόντα του
2. τους στόχους και τις αξίες που θέτει για τη διδασκαλία
3. από τη δουλειά του/της, παρακολουθώντας παραστάσεις και αξιολογήστε το αποτέλεσμα
4. αν η σχολή προσφέρει εξετάσεις κάποιου έγκριτου οργανισμού του εξωτερικού καθώς καμία σχολή δε μπορεί να προσφέρει διπλώματα χορού ή διδασκαλίας από μόνη της.
Σχολές χορού ...εφιάλτης για παιδιά και γονείς
Πηγή:
https://www.sigmalive.com/news/local/34123831 Δεκεμβρίου 2010,
Μαρία Στυλιανού. Πρόεδρος του Συνδέσμου Χορού Κύπρου