Βρίσκεστε : Αρχική Oι Χοροί Παραδοσιακοί χοροί Οι πλέον δημοφιλείς Παραδοσιακοί χοροί

Οι πλέον δημοφιλείς Παραδοσιακοί χοροί





Οι πιο δημοφιλείς Παραδοσιακοί μας χοροί:





Παραδοσιακός χορός της Ηπείρου. Τσάμικος.
Είναι κατά κύριο λόγο ανδρικός χορός και θεωρείται ο πιο λεβέντικος ελληνικός παραδοσιακός χορός. Χορεύεται στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας και γι' αυτό θεωρείται (όπως και ο Καλαματιανός) πανελλήνιος χορός. Το όνομά του το πήρε από την περιοχή της Τσαμουριάς (ή αλλιώς Τσάμικο) της Ηπείρου. Λέγεται και «κλέφτικος» κα την εποχή της Τουρκοκρατίας χορευόταν από τους κλέφτες. Οι κινήσεις των Πελοποννήσιων χορευτών είναι απελευθερωμένες, με πηδήματα κλπ, ενώ στην Ήπειρο, κυριαρχεί το αργό, βαρύ πάτημα.

Παραδοσιακός χορός Καλαματιανός.
Δικαίως θεωρείται από τους παλαιότερους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς, όπως αποδεικνύεται από επιγραφές, τοιχογραφίες και παραστάσεις σε αγγεία που έχουν ανακαλυφθεί κατά τη διάρκεια ανασκαφών στην Ελλάδα και χρονολογούνται ακόμα και πριν από τη γέννηση του Χριστού. Ο Καλαματιανός ανήκει στην κατηγορία των «συρτών χορών» έχει μέτρο 7/8 και χορεύεται σε κύκλο με φορά προς τα δεξιά, από άνδρες και γυναίκες. Ο χορός κατάγεται από τη Στερεά Ελλάδα και οφείλει την ονομασία του στα λόγια του τραγουδιού από το οποίο έγινε γνωστός.

Παραδοσιακός χορός της Θεσαλίας. Καραγκούνα.
Χορός από τη Θεσσαλία ιδιαίτερα δημοφιλής στους νομούς Καρδίτσας και Τρικάλων που χορεύεται σε κύκλο από άνδρες και γυναίκες. Η Καραγκούνα πήρε το όνομά της από τους Καραγκούνηδες, κατοίκους της πεδινής Θεσσαλίας που ασχολούνται με τη γεωργία,.

Παραδισιακός χορός Ηπείρου Συρτός στα τρία.
Ο Συρτός στα τρία χορεύεται σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, αλλά κυρίως στην Ήπειρο. Είναι χορός που χορεύεται και από άντρες και από γυναίκες και χαρακτηρίζεται από αργό ρυθμό και συνεχή σούστα.

Παραδοσιακός χορός Πωγωνίσιος (Συρτός στα δύο)
Ένας κατεξοχήν ηπειρωτικός χορός, διαφορετικές εκδοχές του οποίου απαντώνται και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Στην Ήπειρο, είναι από τους πιο διαδεδομένους χορούς, καθώς η πλειοψηφία των ηπειρωτικών χορών καταλήγουν σε «Συρτό στα δύο». Ονομάζεται και Πωγωνίσιος, καθώς προέρχεται συγκεκριμένα από την περιοχή Πωγωνίου του Νομού Ιωαννίνων. Είναι χορός με έντονη σούστα (ανεβοκατέβασμα του κορμού) σε όλα τα βήματα και χορεύεται και από γυναίκες και από άντρες.

Παραδοσιακός χορός του Πόντου. Κότσαρι.
Το Κότσαρι είναι ένας από τους πιο διαδεδομένους Ποντιακούς χορούς και χορεύεται με μικρά και γρήγορα βήματα. Η ονομασία του προέρχεται από τις λέξεις «κότς» που σημαίνει φτέρνα και «αίρω» που σημαίνει σηκώνω, επειδή όλα σχεδόν τα βήματα χαρακτηρίζονται από μία ελαφριά άρση της φτέρνας από το έδαφος με αποτέλεσμα οι χορευτές να κινούνται περισσότερο πάνω στα δάκτυλα.

Παραδοσιακός χορός της Ικαρίας. Ικαρώτικος.
Ο Ικαριώτικος, όπως φανερώνεται και από την ονομασία του, προέρχεται από την Ικαρία, αλλά χορεύεται πολύ και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, τόσο από γυναίκες όσο και από άνδρες. Αν και παλαιότερα χορευόταν με τα χέρια σταυρωτά, σήμερα χορεύεται με κράτημα από τους ώμους και έχει 9 βασικά βήματα. Η μουσική του Ικαριώτικου έχει μέτρο 2/4 το οποίο επαναλαμβάνεται 3 φορές (ανά 3 βήματα). Τα βήματα 1, 4 και 7 είναι αργά (1/4), ενώ τα υπόλοιπα βήματα είναι γρήγορα (1/8) .

Παραδοσιακός χορός της Κρήτης. Χανιώτικος συρτός.
Ο χορός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του κρητικού πολιτισμού ήδη από τα Μινωικά χρόνια και είναι ίσως ο πιο δημοφιλής χορός στην Κρήτη. Ονομάζεται Χανιώτικος επειδή διαμορφώθηκε και διαδόθηκε με τη μορφή που τον γνωρίζουμε σήμερα στα Χανιά. Παρ' όλα αυτά συχνά συναντάται με διάφορους άλλους χαρακτηρισμούς ανάλογα τις τοπικές ιδιομορφίες στη μελωδία κάθε περιοχής. Ο χορός μπορεί να είναι είτε ήρεμος είτε ζωηρός ανάλογα με τη διάθεση των χορευτών ή του οργανοπαίκτη. Είναι μεικτός χορός και χορεύεται σε ανοικτό κύκλο με συχνές κινήσεις προς την αντίθετη φορά του κύκλου και πολλές στροφές. Στην Κρήτη ονομάζεται και χορός της αγάπης επειδή χαρακτηρίζεται από χάρη και μελαγχολία στον τρόπο που χορεύεται.

Παραδοσιακός κρητικός χορός. Πεντοζάλης.
Γρήγορος, πηδηχτός και πολύ θεαματικός, ο Πεντοζάλης είναι από τους πιο αγαπημένους χορούς στη Κρήτη. Η ονομασία του οφείλεται στα πέντε βασικά βήματα τα οποία οι Κρητικοί μετρούν με ζάλα. Ο χορός αποτελείται από δύο μέρη :την εισαγωγή, που ονομάζεται Σιγανός, και τα βασικά βήματα. Ο Σιγανός χορεύεται σε αργό ρυθμό είτε προς τη φορά, είτε προς το κέντρο του κύκλου και στη συνέχεια ο ρυθμός γίνεται γρήγορος και πάνω σε αυτόν χορεύονται τα βασικά βήματα.

Παραδοσιακός χορός της Κρήτης. Σούστα.
Γνωστός κρητικός πηδηχτός χορός, Η προέλευσή του είναι από το νομό Ρεθύμνης Τα τρία βασικά βήματα, μοιάζουν με πηδηματάκια να μοιάζουν σαν να ωθούνται από Είναι ζευγαρωτός χορός, χορεύεται από ζεύγη άνδρα και γυναίκας, ιδιαίτερα ερωτικός, με πολλές φιγούρες των χεριών ενώ τα βήματα των ποδιών παραμένουν σχεδόν πάντα ίδια ή γίνονται σταυρωτά για λίγη ώρα. Η σούστα ήταν η μόνη ευκαιρία των νέων διαφορετικού φύλου να πλησιάσουν ο ένας τον άλλο αλλά και να αγγιχτούν.

Παραδοσιακός χορός της Κρήτης. Μαλεβιζιώτης.
Πηδηχτός χορός της Κρήτης. Χορεύεται από άντρες και γυναίκες, οι οποίοι σχηματίζουν κύκλο και πιάνονται από τους καρπούς με τους αγκώνες λυγισμένους. Σήμερα τα ονόματα καστρινός και μαλεβιζώτης αναφέρονται στον ίδιο χορό, έναν από τους λίγους παραδοσιακούς χορούς που έχουν απομείνει στην Κρήτη.

Παραδοσιακός χορός της Θράκης. Ζωναράδικος.
Ο Ζωναράδικος είναι κυκλικός παραδοσιακός χορός από τη Θράκη. Χορεύεται από άντρες και γυναίκες, πολύ δημοφιλής στη θράκη Το όνομά του το οφείλει στο ότι οι χορευτές , πιάνονται ο ένας από τον άλλον από τα ζωνάρια τους. Μπροστά μπαίνουν οι άντρες και ακολουθούν οι γυναίκες. Όταν η μουσική γίνει έντονη χορεύουνε μόνο άντρες σε ευθεία. Είναι γνωστός με διάφορες ονομασίες που δηλώνουν τον τρόπο που πιάνονται οι χορευτές (ζωναράτος), και τον τρόπο που τον χορεύουν. Ο ντούζκος και ο τσέστος χορεύεται από άντρες.

Παραδοσιακός νησιώτικος χορός. Μπάλος.
Ο μπάλος είναι ένας νησιώτικος αντικρυστός χορός. Πρόκειται για χορό που εκφράζει την ερωτική επικοινωνία, γι' αυτό και είναι ένας χορός χωρίς απότομες κινήσεις, ενώ υπάρχει αρκετή ελευθερία όσο αφορά τις κινήσεις και στις φιγούρες. Οι κινήσεις του χορού είναι κομψές, οι χορευτές συνήθως κρατούν μαντήλια. Ο καβαλιέρος κάνει φιγούρες προσπαθώντας να εντυπωσιάσει τη ντάμα, ενώ εκείνη τον αποφεύγει κάνοντας νάζια.

Παραδοσιακός χορός της Θράκης. Μπαϊντούσκα.
Η μπαϊντούσκα είναι κυκλικός χορός της Θράκη, και της Μακεδονίας μέρη της. Όπως και άλλοι χοροί, παρουσιάζει μικρές ή μεγάλες διαφορές από τόπο σε τόπο. Ο χορός έχει δέκα βήματα, σε τρία μέρη: Αντίθετα από τη φορά του χορού, επιτόπου και προς τη φορά. Η Μπαϊντούσκα είναι συμβολικός χορός, αναπαριστά με τους βηματισμούς της μια τακτική μάχης. Θεωρείται πολεμικός χορός, ενώ η ιαχή εκφοβισμού των χορευτών, επιβεβαιώνει τον άγριο πολεμικό χαρακτήρα του χορού.



Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι ο χορός είναι δώρο των θεών προς τον άνθρωπο.

Αφοσιωμένοι πιστά στην ιδέα ότι ο χορός ομορφαίνει την ζωή όλων μας και μας κάνει καλύτερους, αγωνιζόμαστε συνεχώς για την διάδοσή του.
Η ιστoσελίδα "pro-dance", με εντελώς δωρεάν και χωρίς διαφημίσεις παροχές, προσπαθεί καθημερινά να προσφέρει χρήσιμα για τον χορό πράγματα, κάνοντας τον χορό προσιτό ακόμα και σε αυτούς που δεν έχουν χρήματα για να ασχοληθούν με τον χορό ή κάποιο πρόβλημα τους κρατάει μακριά από αυτόν.

Περισσότερες πληροφορίες όσον αφορά την εκπαίδευση στον χορό θα βρείτε:
E-mail: info@pro-dance.gr
Τα μηνύματα χωρίς στοιχεία (όνομα-τηλέφωνο) δεν θα απαντηθούν.

Φωτογραφίες